Ofte stillede spørgsmål
Find svar på dine spørgsmål om vores lejemål
Her finder du svar på de fleste af de mest gængse spørgsmål, som vi får fra vores nuværende og interesserede lejere.
Hvis du ikke kan finde svar på din forespørgsel her, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os. Vi står altid til rådighed – enten på tlf. 25 850 850 eller på mail@gmbejendomme.dk.
Interesseret i bolig
Kan jeg blive lejer hos jer?
Ja, alle kan blive lejer hos GMB Ejendomme.
Hvordan booker jeg en fremvisning?
Du kan kontakte os på tlf. 25 850 850 eller på mail@gmbejendomme.dk, så laver vi en aftale om en fremvisning.
Kan jeg reservere en bolig?
Ja, det kan du godt. Kontakt vores udlejningsteam på telefon 25 850 850 og reserver en bolig.
Er huslejen inklusiv aconto forbrug?
Nej, huslejen er eksklusiv forbrug. Dit forbrug afregnes direkte med forsyningsselskaberne.
Hvor meget skal jeg betale i aconto forbrug?
Dit forbrug afhænger af boligens størrelse, antal beboer og adfærd. Vi opfordrer til, at du kontakter forsyningsselskaberne for at få bedre indblik i det forventede forbrug og prisen herpå.
Hvor meget skal jeg betale i depositum?
Du skal betale et depositum svarende til tre måneders husleje.
Hvornår skal depositum indbetales?
Depositum forfalder som udgangspunkt den 1. eller 15. i en måned alt efter, hvornår lejekontrakten er indgået.
Hvor meget skal jeg betale i forudbetalt leje?
Du skal ikke betale forudbetalt leje i vores boliger medmindre du er registreret i RKI. Hvis du er registreret i RKI varierer den forudbetalte leje fra en til tre måneders husleje. Indbetaling af forudbetalt leje sker ved indgåelse af en lejekontrakt.
Må jeg have husdyr i jeres boliger?
Ja, det er tilladt at have op til to husdyr i vores lejemål, dog ikke kamp- og muskelhunde samt krybdyr.
For at have husdyr i et af vores lejemål, skal der ansøges om det med angivelse af type, race, alder og et foto af husdyret.
Ny lejer
Hvor mange lejere kan stå på lejekontrakten?
Der kan stå op til to lejere på en lejekontrakt med GMB Ejendomme.
Hvornår fremsendes lejekontrakten?
Når du har indgået aftale om at blive lejer hos os, vil du typisk få lejekontrakten fremsendt inden for 24 timer via E-signatur, hvor du skal underskrive med dit NemID eller Mit-ID inden for tre dage.
Hvornår skal depositum indbetales?
Datoen for indbetaling af depositum fremgår af din lejekontrakt eller det tilhørende følgebrev.
Kan jeg søge om boligstøtte?
På borger.dk kan du se om du er berettiget til at modtage boligstøtte.
Hvordan foregår opkrævning af husleje?
Du vil modtage et girokort med posten inden den 1. i hver måned. Vi opfordrer dig til, at du tilmelder huslejebetalingen til betalingsservice – oplysningerne hertil fremgår af girokortet.
Hvordan foregår nøgleoverdragelsen?
Du får først overdraget nøglen til dit lejemål, når lejekontrakten er underskrevet og depositummet er indbetalt. Du vil modtage indkaldelse til nøgleoverdragelsen senest 14 dage før din indflytningsdato.
Hvordan registrerer jeg fejl og mangler ved lejemålet?
For at registrere fejl og mangler skal du først kontakte os for at få udleveret et skema, som du kan bruge til registreringen med beskrivelse samt foto af de angivne fejl og mangler.
Er der TV og internet i lejemålet?
TV og internet indgår ikke i lejen. Du skal selv bestille og betale TV og internet ved de udbydere, du ønsker at benytte. Der er fiberforbindelse i boligerne.
Bliver mit navn sat på postkassen?
Du skal selv sørge for at få navn på postkassen.
Må jeg have husdyr i jeres boliger?
Ja, det er tilladt at have op til to husdyr i vores lejemål, dog ikke kamp- og muskelhunde samt krybdyr.
For at have husdyr i et af vores lejemål, skal der ansøges om det med angivelse af type, race, alder og et foto af husdyret.
Vedligeholdelse af bolig i lejeperioden
Hvordan får jeg fat i en vicevært?
Hvis du har brug for hjælp af en vicevært, bedes du kontakte os på tlf. 25 850 850 og trykke 2 for vicevært inden for vores åbningstid fra 8-16 alle hverdage.
Hvad gør jeg hvis jeg har brug for akut hjælp uden for normal åbningstid?
Hvis du står med et akut problem, hvor du skal bruge hjælp fra en vicevært uden for vores normale åbningstid, bedes du ringe på tlf. 25 850 850 og trykke 1 for akut hjælp. Vi står til rådighed 24 timer i døgnet.
Må jeg male vægge i lejemålet?
Ja, det må du gerne. Lejemålet skal dog altid reetableres ved fraflytning, så det fremstår i de oprindelige farver. Farvekoder til dette kan fås af udlejer.
Må jeg hænge billeder eller andet op på væggene i lejemålet?
Ja, som udgangspunkt må du godt hænge billeder og andet op. Ved boliger, hvor badeværelset er udført som badekabine, må der dog ikke bores huller dybere end 40 mm i væggene omkring badeværelset, da der løber vandrør og el-ledninger i væggene, som du kan risikere at ramme. Er du i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte vores viceværter.
Hvordan vedligeholder jeg bedst muligt laminatgulvet i lejemålet?
Ved rengøring af laminatgulve bør du begrænse brugen af vand. Brug derfor en hårdt opvredet klud og et mildt universalrengøringsmiddel.
Hvordan bruger jeg ventilationsanlægget?
Der må ikke ændres på indstillingerne på ventilationsanlægget. Hvis du oplever problemer med anlægget, bedes du kontakte vores viceværter.
Hvert halve år kommer en vicevært forbi efter aftale og skifter filtret i anlægget.
Hvordan justerer jeg gulvvarmen?
Gulvvarmen justeres via de ophængte termostater, der findes i hvert af boligens rum. Efter du har ændret temperaturen, vil der gå op til 48 timer inden rummet har opnået den ønskede temperatur. Termostaten måler temperaturen i lokalet, ikke selve gulvets temperatur.
Vores anbefaling er, at temperaturen til enhver tid er indstillet til mindst 18 grader.
Hvad gør jeg, hvis jeg oplever problemer med mine hårde hvidevarer?
Hvis du oplever problemer med nogle af dine hårde hvidevarer, bedes du kontakte vores viceværter på tlf. 25 850 850.
Du kan finde vejledninger til brugen af hvidevarerne her.
Hvem står for vedligeholdelse af have, terrasse og trapperepos?
Du står selv for vedligeholdelse af have, terrasse og trapperepos forbundet med dit lejemål – det indebærer fjernelse af ukrudt, græsslåning, hækklipning på den indvendige side, samt fjernelse af alger på terrasse og trapperepos.
Hvad er reglerne for opførsel af hegn i haven?
Det er tilladt at sætte et trådhegn op indvendigt i haven, så længe hækken stadig kan vedligeholdes. Der skal dog altid indhentes skriftlig tilladelse fra udlejeren inden etablering af hegn.
Må jeg etablere eller opsætte andet i haveområdet?
Det er ikke tilladt at lægge yderligere belægning eller opsætte markiser, skure, pavilloner, drivhuse, legehuse eller andet i haveområdet. Hvis du er i tvivl, kan du altid kontakte vores udlejningsteam på tlf. 25 850 850 eller mail@gmbejendomme.dk med din forespørgsel.
Opsigelse og fraflytning
Hvordan opsiger jeg mit lejemål?
Vi modtager kun opsigelser af lejemål via e-mail. Du bedes derfor sende opsigelsen til os på mail@gmbejendomme.dk – husk at angive adressen og hvornår du ønsker at flytte ud af lejemålet.
Hvor langt er mit opsigelsesvarsel?
Der er tre måneders opsigelsesvarsel til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag.
Kan jeg flytte ud af mit lejemål før tid?
Ja, det kan du godt. Hvis du ønsker at flytte ud af dit lejemål før tid, er det vigtigt, at du giver os besked om det i forbindelse med din opsigelse. I sådan et tilfælde vil vi bestræbe os på at genudleje boligen hurtigere, og vil give dig besked om det, hvis det lykkes. Hvis det ikke lykkes at genudleje boligen før tid, hæfter du fortsat for husleje og forbrug i den resterende del af opsigelsesperioden.
Må jeg selv istandsætte lejemålet ved fraflytning?
Ja, det må du gerne. Lejemålet skal reetableres ved fraflytning, så det fremstår i de oprindelige farver. Farvekoder til dette kan fås af udlejer.
Fraflytningen skal dog fortsat ske senest 14 dage inden lejeaftalens udløb, og det udførte arbejde skal kunne godkendes af udlejer ved et flyttesyn.
Hvornår modtager jeg min flytteopgørelse?
Den endelige flytteopgørelse sendes via e-mail så snart vi har modtaget fakturaer på udført arbejde fra eksterne håndværkere.
Vi er her ALTID for vores lejere
Ring til os på tlf. 25 850 850
– vi er ved telefonen døgnet rundt!
Hvad kan vi hjælpe dig med?
Du kan også altid skrive til os – vi bestræber os på at besvare alle henvendelser inden for 24 timer på hverdage.